ITAB stärker sitt ekosystem av partners med visuell teknologi från Signatrix

Publicerad15 feb 2023

Som en viktig del av den strategiska inriktningen fortsätter ITAB-koncernen (”ITAB”) att utveckla sitt ekosystem av partners som kompletterar koncernens portfölj av innovativa lösningar för att stödja sina kunder att skapa differentierande upplevelser och minska operativa kostnader i butik. ITAB stärker nu sitt erbjudande av lösningar för friktionsfri shopping och ingår ett strategiskt partnerskap med Signatrix, en marknadsledare för ökat och förbättrat utnyttjande av ”visuell intelligens” i detaljhandelsmiljön. Partnerskapet kommer att föra samman ITABs detaljhandelslösningar och Signatrix visuella teknologi för att stödja konsumentresan från början till slut och hjälpa detaljhandlare att förbättra kundupplevelsen och effektiviteten i butik samt minska risken för svinn och stöld.

Signatrix visar vägen när det gäller att utnyttja kraften i automatiserad övervakning för detaljhandeln genom sin programvara som följer kundrörelser och produkter samt upptäcker ovanliga beteenden i detaljhandlarens butiker i syfte att kunna ta kontroll och övervaka genom datainsamling och aviseringar i realtid. Signatrix teknik har hittills installerats i tusentals butiker över hela Europa. Självbetjäning ökar inom detaljhandeln och för att motverka risken för ökat svinn i samband med detta erbjuder Visual Intelligence-lösningar ytterligare ett försvar och ökad säkerhet kring kassaområden och utgångar i butik. Dessutom används visuell intelligens för att öka detaljhandlarens försäljning genom att säkerställa att varorna finns tillgängliga på hyllan samt att optimera verksamheten i butik. Med hjälp av innovativa algoritmer för artificiell intelligens, samlar Signatrix allt innehåll från butikens videoövervakning i ett centralt nav. Detta ger detaljhandlaren möjlighet att lägga till och finjustera konsumentsupplevelser och granska eventuella incidenter i syfte att verkligen förstå hur butiken fungerar och hur kunderna agerar med värdeskapande analyser.

”Med hjälp av innovativa AI-algoritmer hjälper Signatrix detaljhandlare att i realtid förstå och hålla reda på vad som händer i deras butiker hela tiden. Genom att stärka våra kassa- och stöldförebyggande lösningar med visuell teknologi är det möjligt för oss på ITAB att utveckla och erbjuda verkligt unika och konkurrenskraftiga fördelar för våra kunder inom samtliga våra tekniska lösningar för den fysiska butiken”, säger Andréas Elgaard, VD & Koncernchef för ITAB-koncernen.

”Vi på Signatrix är mycket glada över detta partnerskap med ITAB, en av Europas ledande lösningsleverantörer till detaljhandeln. Vi tror att våra Visual Intelligence-lösningar och AI-applikationer kan hjälpa alla detaljhandlare att bättre förstå hur butikerna fungerar, hitta olika sätt att förbättra konsumentupplevelsen och förhindra svinn och stöld. Tillsammans med våra kunder och ITAB kommer vi att fortsätta att Rethink Retail i syfte att göra detaljhandlarna ännu mer framgångsrika”, säger Philipp Müller, VD för Signatrix.

ITAB kommer att visa upp detta nya partnerskap och samarbete kring lösningar tillsammans med Signatrix på världens ledande detaljhandelsmässa EuroShop i Düsseldorf den 26 februari-1 mars 2023 (Hall 10 Monter 42). Därefter kommer ett gemensamt ”go-to-market”-initiativ i Europa att lanseras.

Jönköping den 15 februari 2023

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 februari 2023 kl. 13:00 CET.

file-icon230215 ITAB PR Partnerskap - Signatrix Sv

På ITAB hjälper vi kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Tillsammans med kunderna skapar vi effektiva lösningar som bidrar till smidiga och inspirerande upplevelser. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken. ITAB omsätter cirka 6,9 miljarder SEK per år och har cirka 2 900 anställda. ITABs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.