Delårsrapport 6 månader - 1 januari-30 juni 2024

Publicerad12 jul 2024

ANDRA KVARTALET (1 APR-30 JUN 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 12 procent till 1 685 Mkr (1 504). Den valutarensade försäljningen ökade med 12 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) ökade med 33 procent till 212 Mkr (159).
  • Rörelseresultatet ökade med 65 procent till 150 Mkr (91), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,9 procent (6,0).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 83 procent till 143 Mkr (78).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 97 Mkr (53).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning ökade med 69 procent till 0,44 kr (0,26). 1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 77 Mkr (213).

RAPPORTPERIODEN (1 JAN-30 JUN 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 8 procent till 3 261 Mkr (3 009). Den valutarensade försäljningen ökade med 8 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) ökade med 46 procent till 435 Mkr (297).
  • Rörelseresultatet ökade med 93 procent till 311 Mkr (161), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 9,5 procent (5,3).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 110 procent till 284 Mkr (135).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 200 Mkr (94).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning ökade med 120 procent till 0,90 kr (0,41). 1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 141 Mkr (205).
  • Soliditeten vid periodens utgång uppgick till 55 procent (50). 1)
  • Nettoskulden exkl. leasingskulder uppgick till 199 Mkr (489).

1) Jämförelseperioder inklusive Verksamhet under avveckling.

HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN

• ITAB påbörjade leveransen av 7 200 självutcheckningskassor till en ledande dagligvarukedjas butiker i ett stort antal länder i Europa under januari. Leveransen beräknas vara klar i februari 2025 och det totala värdet uppskattas till cirka 16 MEUR under 2024.
  • ITAB tecknade i januari avtal med en ledande modekedja i Europa för leverans av skräddarsydda inredningar, kassadiskar och provrum för upprustning av befintliga butiker och i kommande nya butiker under tre år. Avtalets totala värde beräknas till cirka 16 MEUR.
  • ITABs aktieåterköpsprogram om maximalt 50 Mkr som inleddes i september 2023 avslutades i slutet av mars 2024 då det maximala beloppet för aktieåterköp uppnåddes. Totalt återköptes 3 079 659 stamaktier inom ramen för programmet. Efter beslut vid årsstämman i maj är samtliga dessa återköpta stamaktier nu indragna av bolaget.
  • ITAB ingick i början av april avtal med en ledande dagligvarukedja för leverans av entré- och exitgrindar i syfte att förbättra arbetet med stöldförebyggande åtgärder i deras butiker runt om i Europa. Totalt värde av avtalet uppskattas till minst 8 MEUR över tre år.
  • ITAB gjorde i maj en strategisk investering i Signatrix GmbH, en teknologi- och Retail AI-startup. Syftet är att fortsätta bygga på nuvarande AI-lösningar för att förebygga stölder och svinn samt att bredda användningen av tekniken till flera användningsområden över hela butiksmiljön.

VDs kommentarer –
STARK FÖRSÄLJNINGS- OCH RESULTATUTVECKLING

”Första halvåret av 2024 har kännetecknats av högre försäljning och stärkt resultat för ITAB. Ökad efterfrågan på flertalet av våra marknader med en gynnsam produkt- och kundmix i kombination med vår starka bruttomarginal har påverkat resultatutvecklingen för såväl kvartalet som hela rapportperioden positivt. Totalt för periodens sex månader ökade rörelseresultatet med 93 procent till 311 Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 9,5 procent. Detta är den högsta rörelsemarginal som ITAB redovisat för ett första halvår hittills,” sammanfattar VD & Koncernchef Andréas Elgaard.

Vänligen läs VDs hela kommentarer i delårsrapporten.

Jönköping den 12 juli 2024

Telefonkonferens den 12 juli 2024 kl. 10:30 CEST
ITAB anordnar en webbsänd telefonkonferens idag den 12 juli 2024 kl. 10:30 CEST där Andréas Elgaard, VD & Koncernchef, och Ulrika Bergmo Sköld, CFO, presenterar delårsrapporten för andra kvartalet 2024 och besvarar efterföljande frågor. Webblänk och telefonnummer finns https://financialhearings.com/event/48725

Informationen i denna rapport är sådan som ITAB Shop Concept AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EU nr. 596/2014) och offentliggörs enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedan angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024 kl. 08:00 CEST.

file-iconITAB Delårsrapport Q2 2024 Sv

På ITAB hjälper vi kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Tillsammans med kunderna skapar vi effektiva lösningar som bidrar till smidiga och inspirerande upplevelser. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken. ITAB omsätter cirka 6,4 miljarder SEK per år och har cirka 2 500 anställda. ITABs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.