Betydande energibesparingar och minskade CO2-utsläpp med belysningslösningar från ITAB

Publicerad20 sep 2022

Modern LED-belysning sänker stigande energikostnader och CO2-utsläpp för detaljhandlare avsevärt. Under 2021 har belysningslösningar från ITAB-koncernen (”ITAB”) gjort det möjligt för dagligvarukedjor och andra detaljhandlare att sänka sin energiförbrukning och CO2-utsläpp för belysning.

I nära samarbete med en ledande europeisk dagligvarukedja har ITAB-koncernen lyckats reducera kedjans energiförbrukning för belysning avsevärt under 2021. Kedjan har under året utrustat 30 butiker med moderna LED-belysningslösningar från ITAB vilket kommer att minska energiförbrukningen med 3,3 miljoner kWh varje år, motsvarande cirka 840 ton i lägre CO2-utsläpp. Detta motsvarar CO2-utsläppen från cirka 180 bensindrivna personbilar under ett år.

”En av våra styrkor är att hjälpa detaljhandlare att minska sina driftskostnader och minimera klimatavtrycket från deras verksamhet. Eftersom belysning förbrukar cirka 15 procent av all energi som produceras globalt och står för 5 procent av alla utsläpp av växthusgaser, är detta i fokus för alla våra kunder”, säger Andréas Elgaard, VD & Koncernchef för ITAB-koncernen.

”Vi har lyckats förbättra våra LED-spotlights avsevärt under de senaste 5 åren med mycket lägre energiförbrukning, vilket är till nytta för våra kunder. Förra året utrustade vi till exempel 350 butiker med moderna belysningsarmaturer för en av våra kunder i Europa, vilket sparar 33 miljoner kWh och minskar CO2-utsläppen med över 8 300 ton per år enbart för den kunden. Tillsammans gör vi skillnad”, avslutar Andréas Elgaard.

Jönköping den 20 september 2022

Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2022 kl. 10:00 CEST.

file-icon220920 ITAB PR Energibesparingar Sv

På ITAB hjälper vi kunder att förverkliga sin konsumentupplevelse med kunskap, lösningar och ett ekosystem av partners. Tillsammans med kunderna skapar vi effektiva lösningar som bidrar till smidiga och inspirerande upplevelser. Erbjudandet inkluderar designrådgivning, kundanpassad butiksinredning, kassadiskar, kundflödeslösningar, professionella belysningssystem och digitalt interaktiva lösningar för den fysiska butiken. ITAB omsätter cirka 6,7 miljarder SEK per år och har cirka 2 900 anställda. ITABs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.